Kresťanstvo je len náhoda

10. mája 2013, thereisnogod, Nezaradené

Pri čítaní knižky Dejiny ranného kresťanstva od Francoisa Vougu ma zaujala jeho myšlienka, ktorú sa Vám pokúsim priblížiť. V celých dejinách (nielen tých kresťanských) sa vyskytujú udalosti, ktoré sú vzájomne úzke späté. To znamená, že všetko má svoju príčinu a následok. Jednoducho ak by nebol spáchaný atentát na Františka Ferdinanda d´Esteho Rakúsko-Uhorsko by následne nevyhlásilo vojnu Srbsku. Alebo ešte jednoduchšie, ak by Vám nikto neskryl knižku, nepotrebovali by ste ju hľadať. Na druhej strane len ťažko vysvetlíme udalosti, ktoré nie sú náhodne. Ako príklad autor uviedol smrť Ježiša Krista. Otázka prečo bol Ježiš zatknutý, súdený a ukrižovaný je možno zodpovedať nejakými teologickými výkladmi, no jeho úspech, popularitu medzi ľuďmi a na druhej strane pobúrenie, ktoré vyvolal v určitých spoločenských vrstvách, nepokoje v Jeruzaleme to všetko sú momenty, ktoré priebeh Ježišovho utrpenia vysvetľujú ako veľmi pravdepodobné. To, že Ježiš musel zomrieť je čisto teologický výklad. Z historického hľadiska bol však celý priebeh iba sled náhodných udalostí. Čisto teoreticky ak by mocní nevedeli, kde sa v tej chvíli Ježiš zdržiava, nemohli by ho zatknúť bez obáv z reakcií zástupov. Nebol by ukrižovaný a kresťanstvo by nevzniklo (aspoň nie v tomto období). Skutočnosť, že Ježiš zomrel na kríži v období veľkej noci tlačili kresťanstvo do procesu, ktorého výsledkom malo byť pochopenie do akej miery je potrebné uznávať ukrižovaného Ježiša ako Pána viery. Jednoznačná odpoveď ako si vyložiť smrť Ježiša neexistuje ale určiť Ježiša ako Pána určuje sebapochopenie kresťanskej viery. Približne do dvadsiateho deviateho roka života nevieme o Ježišovi skoro nič. Ani aké mal záľuby, ani koľko mal priateliek. Prečo keď už pri narodení sa mu prišli klaňať traja králi, nebolo s ním zaobchádzané ako s niekým kto má svojou smrťou vykúpiť hriešny ľud? On sám bol na vtedajšiu dobu veľmi známym pocestným kazateľom, nie je preto prekvapením, že ideálne zapasoval do kresťanskej mozaiky. Islam ho považuje za proroka, t.j. človeka prostredníctvom ktorého Boh hovorí k ľudom. No ak by vedel čo všetko sa deje pod rúchom súčasnej cirkvi, musel by sa v hrobe obracať.